Bedrägeri, Karlstad

Karlstad 22 april 12.22, Bedrägeri, Karlstad
22 april 12.22, Bedrägeri, Karlstad

En man hemmahörande i ett annat EU-land misstänks för bedrägeri.

Mannen hade under förmiddagen uppsökt en tandläkarmottagning i Karlstad för akut tandvård. När behandlingen var slutförd ville mannen inte betala för sig. Mannen uppträdde otrevligt och högljutt vilket störde personal och övriga kunder. När polisen kom till platsen hade mannen avvikit. Dock finns vissa spaningsuppslag att gå på. 

Permanent länk: En man hemmahörande i ett annat EU-land misstänks för bedrägeri.


Karlstad 26 oktober 20:23, Bedrägeri, Karlstad
26 oktober 20:23, Bedrägeri, Karlstad

Polisen i region Bergslagen vill uppmärksamma allmänheten på ett nytt modus gällande bedrägeri som har kommit till vår kännedom i kväll

Flera personer boendes i Karlstads kommun har under torsdagskvällen blivit uppringda av en man som uppger att han ringer från det lokala sjukhuset och en specifik avdelning. Personen har försökt förmå målsägandena att logga in med mobilt BankID och identifiera sig och hävdar samtidigt att det är för att kunna boka in ett nytt besök hos en namngiven, dock icke-existerande läkare, för att proverna inte har sett bra ut. Bedragaren har även uppgett att Polismyndigheten beslutat om att det inte längre är giltigt att identifiera sig med körkort på sina sjukhusbesök.

Polisen vill betona att detta rör sig om bedrägeriförsök.

Bedragaren i de här specifika ärendena har främst riktat in sig på äldre personer.

Samtliga målsägare som har blivit uppringda av personen har valt att avsluta samtalet utan att logga in med sina uppgifter. Det har inte skett något fullbordat bedrägeri.

Polisen vill än en gång påminna om nedanstående om du blir drabbad av den här typen av samtal:

1. Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släktning, från banken, ett företag eller en myndighet.

Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.

Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

3. Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.

Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.

Permanent länk: Polisen i region Bergslagen vill uppmärksamma allmänheten på ett nytt modus gällande bedrägeri som har kommit till vår kännedom i kväll