Bedrägeri, hela Sverige
Bedrägeriförsök via telefon i polisregion Nord.
Under torsdagen har polisens kontaktcenter i region Nord tagit emot flera samtal, minst fyra, gällande ett telefonbedrägeri där bedragaren utger sig för att komma från Ekobrottsmyndigheten.
Bedragaren ska ha talat svenska och sagt att den uppringde förekommer i en utredning hos dem.
Samtalet ska ha sett ut att komma från telefonnummer +46 114 14.
Polisen vill dock tydliggöra att detta nummer aldrig syns på skärmen när någon från Polismyndigheten/Ekobrottsmyndigheten ringer.
Skydda dig själv och andra från att utsättas för telefonbedrägerier genom att följa våra råd.
1. Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet.
Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.
Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
3. Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.
Permanent länk: Bedrägeriförsök via telefon i polisregion Nord.
Bedrägeriförsök via telefon i polisregion Nord.
Under torsdagen har polisens kontaktcenter i region Nord tagit emot flera samtal, minst fyra, gällande ett telefonbedrägeri där bedragaren utger sig för att komma från Ekobrottsmyndigheten.
Bedragaren ska ha talat svenska och sagt att den uppringde förekommer i en utredning hos dem.
Samtalet ska ha sett ut att komma från telefonnummer +46 114 14.
Polisen vill dock tydliggöra att detta nummer aldrig syns på skärmen när någon från Polismyndigheten/Ekobrottsmyndigheten ringer.
Skydda dig själv och andra från att utsättas för telefonbedrägerier genom att följa våra råd.
1. Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet.
Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.
Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
3. Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.
Permanent länk: Bedrägeriförsök via telefon i polisregion Nord.
Bedrägeriförsök via telefon i polisregion Nord.
Under torsdagen har polisens kontaktcenter i region Nord tagit emot flera samtal, minst fyra, gällande ett telefonbedrägeri där bedragaren utger sig för att komma från Ekobrottsmyndigheten.
Bedragaren ska ha talat svenska och sagt att den uppringde förekommer i en utredning hos dem.
Samtalet ska ha sett ut att komma från telefonnummer +46 114 14.
Polisen vill dock tydliggöra att detta nummer aldrig syns på skärmen när någon från Polismyndigheten/Ekobrottsmyndigheten ringer.
Skydda dig själv och andra från att utsättas för telefonbedrägerier genom att följa våra råd.
1. Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet.
Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.
Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
3. Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.
Permanent länk: Bedrägeriförsök via telefon i polisregion Nord.
Man misstänks för bedrägeriförsök.
Under eftermiddagen beordras polisen till en bygghandel i Sundsvall. En man misstänks ha försökt få utlämnat ett paket med varor genom att visa upp en falsk swishbetalning.
Polisen håller förhör och tar upp en anmälan om försök till bedrägeri.
Permanent länk: Man misstänks för bedrägeriförsök.
Flera personer på Norrmalm har utsatts för bedrägeriförsök där bedragare påstått att personerna haft en arresteringsorder utfärdad på sig.
Personerna har blivit uppringda på sina telefoner och fått ett meddelande uppspelat där en engelsk röst sagt att personerna är misstänkta för brott, har blivit id-kapade eller fått sina kreditkort kapade.
Syftet har till synes varit att lura målsägarna på pengar.
Telefonbedrägerier drabbar många, som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.
Permanent länk: Flera personer på Norrmalm har utsatts för bedrägeriförsök där bedragare påstått att personerna haft en arresteringsorder utfärdad på sig.
Västerbotten, ett urval av nattens polisverksamhet
Kl 03:03, Skellefteå
Polis beordras till en adress med anledning av en man som inte betalat sin taxiresa. Mannen misstänks också ha ofredat taxichauffören.
Mannen påträffas och omhändertas med stöd av LOB, lagen om omhändertagande av berusade personer.
Anmälan gällande ringa bedrägeri och ofredande upprättas.
Permanent länk: Västerbotten, ett urval av nattens polisverksamhet
Bedrägeri riktat mot äldre kvinna.
I Vasastaden har en kvinna i 95-årsåldern fått ett telefonsamtal på eftermiddagen från okända bedragare som sagt att de ringer från ett telefonbolag och att någon försökt köpa mobiler med hjälp av kvinnans kontouppgifter. Man har också sagt att hon riskerar att drabbas av inbrott och därigenom övertalat henne att lämna över guldsmycken till en av bedragarna som gör ett hembesök med motiveringen att smyckena skulle deponeras i ett bankfack.
Permanent länk: Bedrägeri riktat mot äldre kvinna.
Från Solna, Nacka, Stockholm och Upplands-bro har personalen vid ledningscentralen tagit emot samtal om åldringsbrott.
Bedragarna som lurar äldre personer ringer ofta upp och utger sig för att vara från polisen, bank, låneföretag eller dylikt. De försöker på olika sätt lura till sig bankuppgifter. Ibland kommer också personer som utger sig komma från säkerhetsföretag eller dylikt sedan hem till brottsoffret och hämtar bankkort, tillhörigheter med mera.
Vid två av de fyra tillfällen som personalen på ledningscentralen fick kännedom om i dag har det handlat om försök till bedrägeri. Detta eftersom ett brottsoffer lade på luren och det andra brottsoffer lämnade inte ut några uppgifter kring det mannen ställde frågor om.
Permanent länk: Från Solna, Nacka, Stockholm och Upplands-bro har personalen vid ledningscentralen tagit emot samtal om åldringsbrott.
Har du blivit uppringd och i andra änden är det en "robotröst"?
Det är fortsatt ett mycket högt tryck på samtal in till PKC, Polisens kontaktcenter, gällande att personer blir uppringda och då personen svarar är det en ”robotröst” i andra änden som säger att samtalet kommer från Polisen.
Rösten talar engelska. Den uppringda personen blir därefter uppmanad att göra vissa knappval.
Om du känner att du inte vill göra en polisanmälan, du kanske har lagt på luren direkt till exempel, gällande försök till bedrägeri utan enbart vill informera oss om att detta har hänt ber vi dig istället att använda dig av vår E-tjänst "Tipsa Polisen" på Polisen.se. Dit kommer du om du följer länken.
Detta för att minska det höga trycket på samtal in till PKC.
Permanent länk: Har du blivit uppringd och i andra änden är det en "robotröst"?
Har du blivit uppringd på telefonen och i andra änden är det en "robotröst"?
Det är fortsatt ett mycket högt tryck på samtal in till PKC, Polisens kontaktcenter, gällande att personer blir uppringda och då personen svarar är det en ”robotröst” i andra änden som säger att samtalet kommer från Polisen.
Rösten talar engelska. Den uppringda personen blir därefter uppmanad att göra vissa knappval.
Om du känner att du inte vill göra en polisanmälan, du kanske har lagt på luren direkt till exempel, gällande försök till bedrägeri utan enbart vill informera oss om att detta har hänt ber vi dig istället att använda dig av vår E-tjänst "Tipsa Polisen" på Polisen.se. Dit kommer du om du följer länken.
Detta för att minska det höga trycket på samtal in till PKC.
Permanent länk: Har du blivit uppringd på telefonen och i andra änden är det en "robotröst"?